Peří.

Avátar uživatele
Zagloba
Příspěvky: 131
Registrován: Ne 07. Pro 2008 17:04:12

Peří.

Příspěvek od Zagloba »

Zřejmě se ptám na notoricky rozšířenou znalost, ale není mi jasné, jak to bylo s výskytem peří například u mušketýrů:
Všude se dočítám, že to byla drahá a proto málo rozšířená paráda u obyčejných vojclů. Když se ale podívám třeba do Klučiny, snad každý mušketýr na klobouku něco má... Z jakých materiálů tedy Klučina vychází, popř. byli na obrázcích v drillbuchu zachycováni vojáci "idealizovaní"?
A je nutné odmítat peří jako celek? Co třeba dostupnější peří bažantí, kohoutí nebo jiné druhy čehosi za klobouk?
Avátar uživatele
Indyján
Příspěvky: 261
Registrován: Út 11. Lis 2008 16:49:04
Místo/Bydliště: Morava

Re: Peří.

Příspěvek od Indyján »

Určitě mám doma několik rytin třeba dělostřelců, kteří mají to kohoutí za hučkou. Bylo snáze dostupné. V poslední době je moda pštrosí peří sundávat u prostých vojáků. Je to zvláštní, protože máme dost rytin či obrazů, kde peří je, také máme spoustu kde není. Tudíž bych viděl tak 50%. A záleží koho představuješ, nový rekrut má hovno, já povýšil a cpu si za hučku kdeco. Tohle si u Šavlise obhájím. Zatím :lol:

Jinak dobrý námět na debatu, zajímá mě názor ostatních....
Lepší mrtvej frajer než živej srab. MM

generál svobodník chorvatského hraničářského pluku 63. GIR Karlstädter-Szluiner,střelec a halapartník v pozdně gotických projektech.
http://sedmiletka.brodec.org/index.php
Avátar uživatele
vechio
Příspěvky: 458
Registrován: Út 11. Lis 2008 11:18:34
Kontaktovat uživatele:

Re: Peří.

Příspěvek od vechio »

Tak já sem jeden z těch opůrců peří na kloboucích obyčejných vojáků a to vojáků at mušketýrů nebo pikenýrů či dalších. mám více důvodů proč peří pro obyčejné vojáky ne. Důstojníci to je jiná.
Jako nejdůležitější jde o o samotný druh peří - v současnosti není problém díky propojenému světu získat peří celkem za hubičku. Pštrosí tak jako volavčí které se používalo by bylo težší sehnat ale jde to.
Za doby třicetileté války se asi pštrosi a volavky běžně v německých a jiných středoevropských zemích nevyskytovali tak jde tohle zboží velmi velmi těžké sehnat. Tj. pro obyčejné vojáky nedostupné.
Peří volavčí a pštrosí, které jediné můžeme považovat za to pěří o které jde,je jen ozdoba bez nějakého funkčního významu, věc která je v polních a povětrnostních podmínkách je velice náchylné ke zničení. Demostruje majitelovu movitost, stejně tak jako oděv samotný i zbraně a další věci jako je doprovod kůň atd..
Pěří je prostě exkluzivní záležitost. V případě že by si takovéto peří vzal obyčejný voják bylo by to ve stejném příměru jako by si bezdomovec připnul do své flanelové košile briliantové manžetové knoflíčky popřípadě kdyby normální člověk nosil k montérkám hedvábnou kravatu.Zjevná záležitost něco nepatřičného.Tj.pro obyčejného vojáka nic.

Ohledně Klučiny a jeho souboru rytin: Myslím že je nádhernou ukázkou právě proč by neměl mít obyčejný voják peří. Pokud něco takového sledujete je třeba se dívat na konkrétním obrázku na atributy dané postavy co na sobě má, co rytina zobrazuje, koho zobrazuje, a nejlepší je vědět o rytině víc informací jako je autor jaká poměry zobrazuje a z jakých poměrů a za jakým učelem daná rytina vznikla.
Klučinův soubor nezahrnuje jen třicetiletou válku má značný přesah..objevují se tam rytiny i z přelomu 16/17 století což jde poznat na můdě kterou daní lidé mají. Na začátku knihy jsou zobrazení dustojníci šlechtici a další členové velitelského sboru. V oddíle o pěchotě většina zobrazovaných vojáků vychází od gheyna nebo to jsou přímo gheynovi připisované rytiny. Z informací co vím a které jsem našel a dohledal gheyn ve svém díle zobrazuje příslušníky Haarlemské městské gardy a konrétně mu stál za vzor kapitán této gardy..takže o obyčejných vojácích nelze mluvit. Dalším důvodem je to že na reprezentativní dílo jako je bezesporu dílo o cvičení se zbraněmi sponzorované nizozemskými šlechtickými špičkami nemůže zobrazovat obačejné vojáky, což je vidělt i na ostatním vybavení a odění těchto postav. V kapitole o hrůzách válek se teprve dostáváme k zobrazení těch správných obyčejných vojáků. na těch obrázcíj je jasné kdo je důstojník a kdo kmán. Také je dobré se podívat na obrázky dobových malířů jako třeba Snayers. U jeho obrazů najdeš obyčejné vojáky..a peří prostě nemají. Neříkám že neexistují vyjímky, ale je naprosto evidentní že peří se objevuje pouze u osob, které jsou majetné.
Dnes na našich bitvách je peří devalvováno výskytem všelijákých Drátaňanů a o obyčejného poctivého vojáka abys pohledal.
Captain Mortaigne regimentu
Obrázek
Mortaigne regiment Projekt rekonstrukce vojenské jednotky z období třicetileté války
Avátar uživatele
Indyján
Příspěvky: 261
Registrován: Út 11. Lis 2008 16:49:04
Místo/Bydliště: Morava

Re: Peří.

Příspěvek od Indyján »

Koukám na rytiny, které hodil Olaff na debatě o vojákovy z třicítky. Sakra skoro každej má nějaké peří. Kohoutí či prokazatelně pštrosí........ Ale to bude samé šlechtic, zvláště ten mrzák bez nohy. :)
Lepší mrtvej frajer než živej srab. MM

generál svobodník chorvatského hraničářského pluku 63. GIR Karlstädter-Szluiner,střelec a halapartník v pozdně gotických projektech.
http://sedmiletka.brodec.org/index.php
Avátar uživatele
Alistaire
Příspěvky: 790
Registrován: Út 11. Lis 2008 20:40:31
Místo/Bydliště: okolí Prahy
Kontaktovat uživatele:

Re: Peří.

Příspěvek od Alistaire »

nechcu dělat machra, bo su z lonta, ale dyž se konkrétně na ty Olafojc obrázky mrknu na
totok:
Obrázek
a zejména totok:
Obrázek

tak mě teda přinde, že se jedná o peří bažantí, nebo kohótí... V případě všeobecného zájmu su ochotné se jít mrknót na dvorek, jak kohót vypadá :D

A teď zase vážně... Myslím, že nikdo nemá nic proti bažantímu nebo kohoutímu, nebo sojčímu atd (tedy snadno místně sebratelnému) peří za kloboukem kohokoli.
Jde o to, přesně jak píše
Indyján napsal:V poslední době je moda pštrosí peří sundávat u prostých vojáků.
Pštrosí= luxusnější je to, o co tu kráčí. Tzn. je třeba si neplést pojem s průjmem, a pokud možno správně definovat co je a co není reálné.
https://www.facebook.com/ProjektDieKompanie Die Kompanie - zájmové sdružení studující dobový civilní i vojenský život v období první poloviny 17. století

https://www.historickaremesla.cz DANAR Centrum historických řemesel
Šavlis
Příspěvky: 387
Registrován: Út 18. Lis 2008 13:50:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Peří.

Příspěvek od Šavlis »

s tím bych souhlasil, importy jsou pro ty, kdo na to mají, lokální produkce chmýření ptačích prdelí je i pro ostatní....
Obrázek
Alt-Starhemberg Olmütz
http://www.olomouckypluk.cz
Avátar uživatele
Indyján
Příspěvky: 261
Registrován: Út 11. Lis 2008 16:49:04
Místo/Bydliště: Morava

Re: Peří.

Příspěvek od Indyján »

Někdy mě sere, že tolik čtu a pak nevím, kde se informace v mé hlavě berou. A nemám zdroj.
Import pštrosího peří spolu s otroky a slonovinou dosahoval v 17. století opravdu nevídaného množství. Arabáči nevěděli proč ti bílí blbci chcou peří, ale byl to supr obchod. Nekazí se to, nechce to nakrmit a hlavně to nic neváží. Na velblouda naložíš třeba 5000 per. A obchod se severní Afrikou byl celkem čilý. Či přes Benátskou republiku. Tudíž si nemyslím, že cena této komodity byla až tak závratná. A pochybovat o napodobování vojáky šlechtické mody a šlechtou vojácké, snad nikdo nepochybuje. Samozřejmě kdejaký nuzák měl houby, jen co nafasoval, a peří mu nikdo nikde nedal. Ovšem starej mazák, s mnohou příležitostí ke kořistění...tam nevidím problém. Tím ted neříkám, že každý ho měl a může být. Ovšem striktní odmítání také neberu.
Lepší mrtvej frajer než živej srab. MM

generál svobodník chorvatského hraničářského pluku 63. GIR Karlstädter-Szluiner,střelec a halapartník v pozdně gotických projektech.
http://sedmiletka.brodec.org/index.php
Avátar uživatele
Alistaire
Příspěvky: 790
Registrován: Út 11. Lis 2008 20:40:31
Místo/Bydliště: okolí Prahy
Kontaktovat uživatele:

Re: Peří.

Příspěvek od Alistaire »

Já ti něvim karle, moc jsem se na dnešek nevyspal, ale zase použiju citaci:
Indyján napsal:... V poslední době je moda pštrosí peří sundávat u prostých vojáků...
a stále nějak nechápu, o čem jsou ty další příspěvky??? Vždyť je to jinejma slovama furt to samý?

Pštrosí peří u prostých vojáků...

Mazák, ev. poddůstojník a výše už není až tak prostý voják. A mazák může mít "mazačinky". Snaha je (tedy u nás, co je jinde mě zajímá jenom se zvědavosti), aby nováček neměl mazačinky, na které ještě doslova "nemůže mít ty koule".
Proto třeba konkrétně já u nás můžu mít pštrosí peří, ale nenosím je... Nějak mě to omrzelo.

Když dojde mladej, kterej je doslova mladej, tak si za klobouk může dát péro svoje, z bažanta, nebo něčeho co najde, ale pštrosí nee, pokud teda z něho není jenom brk, kterej někde ukrad. Není nad nováčka kterej se v polobotkách z tanečních snaží honit honóru zlatejma řetězama, sametem a záplavou pér z celý Bolkovy farmy na klóbrcu.

Ono svým způsobem to zde napsal při jiné příležitosti někdo jiný (nevim přesně kde), že mít v tu dobu takovouhle věc, tak ji střelí za chlast, žrádlo nebo štětku, páč kdo se má o to starat, že...
https://www.facebook.com/ProjektDieKompanie Die Kompanie - zájmové sdružení studující dobový civilní i vojenský život v období první poloviny 17. století

https://www.historickaremesla.cz DANAR Centrum historických řemesel
Šavlis
Příspěvky: 387
Registrován: Út 18. Lis 2008 13:50:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Peří.

Příspěvek od Šavlis »

Ať mí mladí peří nosej, na každé akci si je oškubu a mám si co dát za klobouk. Ty můžeš taky, Indy, máš to oficiálně povoleno. A je to origo postup.
Obrázek
Alt-Starhemberg Olmütz
http://www.olomouckypluk.cz
Avátar uživatele
Alistaire
Příspěvky: 790
Registrován: Út 11. Lis 2008 20:40:31
Místo/Bydliště: okolí Prahy
Kontaktovat uživatele:

Re: Peří.

Příspěvek od Alistaire »

:mrgreen: nevopisuj... :mrgreen:


aneb z loňska: "coto máš?, dej to sem" ... "ale to je moje"... "už není, teď to nosim já" ... "ale... :o " ....
:evil: co? :evil: Mušketu ala Schwarzeneger a jedu... :twisted:
https://www.facebook.com/ProjektDieKompanie Die Kompanie - zájmové sdružení studující dobový civilní i vojenský život v období první poloviny 17. století

https://www.historickaremesla.cz DANAR Centrum historických řemesel
Odpovědět