Chtěla jsem se ještě zeptat na pásek u sukně (je to mizérie, na obrazech většinou zakrytý, na dochovaných kusech často přešitý). Hledala jsem to pro 18. století, ale 17. by mě taky docela zajímalo: zatím jsem nenašla žádnou sukni vsazenou do pásku a zapínanou na knoflík (až z empíru), všechny byly nařasené a obšité tkalounem nebo úzkým proužkem látky a zavazované tkalounem. Ale až na jednu vyjímku byl pásek vcelku a zavazoval se vzadu.
Existuje víc dokladů o tom řasení do dvou pásku a zavazování na dvojici tkanic? Mám pocit, že Hanka P. to má podle Koshka The Cat a ta zase píše, že se inspirovala empírem. Já jsem si tak sukni ušila (když to má tolik lidí) a dost nehezky se mi prověšuje pod tkalounem.
K těhotenství - je otázka, jak moc nabíraly (údajně ještě před 30 lety se za normální váhový přírůstek bralo 5-7 kg, dneska se uvádí 10 - 17 kg), pokud méně, možná jim stačilo si sukni posunout výš (asi by lépe držela a bylo by to pohodlnější než balancovat pásek na vrcholu pupku). Ale na pár sukních z 18. století mají takový trik: posledních cca 20 cm látky na každé straně se nenabere do tkalounu, ale zahne se tak, že tvoří tunýlek, kterým se pak konce toho tkalounu provléknou. Vepředu i na bocích je sukně pěkně naskládaná, vzadu se už trochu navolněný a nebo naopak nahuštěný materiál ztratí. Viz. např. http://www.metmuseum.org/collections/se ... s/80061710.
edit: tak sukní s dvěma rozparky na bocích jsem už našla víc, ale všechny jsou prošívané (což může a nemusí být zvláštní případ) a konce tkalounů jou příliš krátké na to, aby se zavazovaly vepředu a vzadu.
Feldfrau z obdobia tridsatrocnej vojny
Re: Feldfrau z obdobia tridsatrocnej vojny
Pridaj nejaky obrazok, nie som si uplne isty, co myslis, ale rad sa priucim
Re: Feldfrau z obdobia tridsatrocnej vojny
Já jsem se ptala po těch dokladech - zajímaly mě protože v 18. století se tahle varianta hodně traduje ale dokladů je poskromnu. Pár prošívaných sukní má rozparky na bocích , ale tkanice jsou příiš krátké na zavázání vepředu a vzadu.Spakona napsal: Jedna z možností - a musím říct že velmi praktická a doložená, je, že se dva obdélníky nesešijí po celé délce švu, nahoře se vsadí do dvou pásků (jeden se zapíná nebo zavazuje dopředu a jeden dozadu a to buď klasicky vázáním nebo klidně i zapínáním třeba na knoflík). Vzniknou na bocích dva otvory pro kapsáře - tedy pro snadný přístup do kapsáře, který se může vázat samostatně, nebo přímo na pás sukně šíře pásku je individuální a je podmíněna mimo jiné i použitým materiálem.
vidět to můžeš tady (nenech se mást tím že je to spodnička) http://www.kostym.cz/Obrazky/8_Krejcovs ... 21_03A.jpg
a nebo to lze hezky vidět u mladšího modelu rokokového tady http://www.koshka-the-cat.com/blue_linen1.html
...
Daleko víc sukní je zavazováno na jednu tkanici vzadu (dvojice napravo - ruce má strčené v rozparcích kterými se dá dostat do kapsářů, šílený obrázek, ale názorný ) http://images.library.yale.edu/walpolew ... lwlpr07944
Dále častěji než všití do široké manžety které tu bylo doporučeno vídám tenký proužek látky/tkaloun . Proto mě zajímaly obrazy nebo dochované kusy oděvu. Snadd už jsem to zvládla srozumitelněji
Re: Feldfrau z obdobia tridsatrocnej vojny
A teda rozdiel medzi tkalounem a manzetou je len v hrubke? Toto mi unika.
Re: Feldfrau z obdobia tridsatrocnej vojny
Myslím, že šířka pásku není až tak zanedbatelná. Má to totiž souvislost s způsobem nošení. Někde zde byl rozebírán způsob napojení sukně na živůtek tak, aby nelezl v pase ven podolek košile a odpovědí bylo svazování živůtku a sukně jako u mužského oděvu. To vyžaduje, aby sukně měla pásek. Ten typ sukně, který zde představuje "klarap" toto neumožňuje, nýbrž je vhodný pro jiný způsob nošení, dokonce bych řekl častější (rozhodně v lidovém kroji pozdější doby). Sukně se pak odívá na živůtek. Ten je opatřen šůsky, které však nemají funkci ozdobnou, nýbrž praktickou (jsou pod sukní). Vyztužený živůtek se díky nim rozšiřuje z pasu na boky a sukně tak z živůtku nesjíždí, neboť drží logicky v nejužším místě - v pase, mezi živůtkem a sukní tedy v tomto případě nemůže vzniknout neestetická mezera, jíž by vylézala košile. Není pak potřeba svazovat sukni s živůtkem, ale nemůže mít z estetických důvodů široký pásek. Je to trochu odbočka od dotazu "klaryp", ale považoval jsem za užitečné to zde zmínit.deCarabas napsal:A teda rozdiel medzi tkalounem a manzetou je len v hrubke? Toto mi unika.
Re: Feldfrau z obdobia tridsatrocnej vojny
Ano především v šířce. Dále v tom, že tkaloun má pevné okraje, nemusí se proto zahýbat dovnitř a zbytečně tak zvětšovat objem materiálu. Dále byl levný a leckdo si ho vyráběl doma sám (zatím co dneska je těžko dostupný, ale to je jedno).
Loudis: děkuju za zajímaý postřeh. I to může být důvod ušít jiný typ pásku. Ale na druhou stranu - setkáme se i s korzety oblákanými přes sukně, tak babo raď.
Loudis: děkuju za zajímaý postřeh. I to může být důvod ušít jiný typ pásku. Ale na druhou stranu - setkáme se i s korzety oblákanými přes sukně, tak babo raď.
Re: Feldfrau z obdobia tridsatrocnej vojny
V tom není rozpor. Existovaly oba typy. Trochu zkušené oko myslím dost snadno rozpozná, zda šlo o šůsky ozdobné či "funkční". Funkční se vesměs nepřekrývají a plynule vycházejí z "těla" živůtku a jsou na jednom kusu oděvu tvarově rozdílné, směrem dolu se nerozšiřují či jen málo. Ozdobné šůsky (vrchní) bývají přišité, měkké, zdobené, rozšiřují se směrem dolů a nezřídka překrývají. ... Tedy vztahovala-li se naznačená nejistoto k tomuto a nikoli k původnímu dotazu... Jinak výklad výhod tkalounu je přesný. Nemyslím si ale, že je problém dnes tkaloun sehnat, v galantérkách mají vesměs různé šířky - ovšem současný tkaloun je pochopitelně bavlněný a poměrně "řídký". Myslím však, že se dá velmi dobře nahradit přehnutým, sešitým a převráceným pruhem látky, který se objemově příliš neliší od festovního tkalounu.klarap napsal:Loudis: děkuju za zajímaý postřeh. I to může být důvod ušít jiný typ pásku. Ale na druhou stranu - setkáme se i s korzety oblákanými přes sukně, tak babo raď.
Re: Feldfrau z obdobia tridsatrocnej vojny
Mne pride, ze hlavnym dovodom manziet miesto tkalounu (ci uz rucne robenom, kupovanom alebo provizornom z latky) je material sukni. Dnes sa pouziva najcastejsie vlna a ta je prilis tazka a hruba, aby to pokope udrzal tkaloun.
Re: Feldfrau z obdobia tridsatrocnej vojny
decarabas: Hruba vlna... No to je tiez take, na povazenie. Ked ma zenska vlnu s velkou gramazou tak niekedy ma sukna aj 3-4kg a to je velka zataz za krize a chrbat, myslim, ze sukne by mali byt prave z tej tenkej vlny aby sa s nou dalo aj dobre pracovat
Re: Feldfrau z obdobia tridsatrocnej vojny
No ja pisem, co sa (bohuzial) pouziva, nie co by malo byt pouzivane.
Kazdopadne v lete vlnu mozno ani netreba asi a tam to vidim na nejaku tensiu latku a tym padom tkaloun by to mohol udrzat pokope.
Kazdopadne v lete vlnu mozno ani netreba asi a tam to vidim na nejaku tensiu latku a tym padom tkaloun by to mohol udrzat pokope.