ohladne zrovnavania vychadzam z MR clanku:
Významné je především Wallhausenovo dílo, které je jedním z prvních ucelených studií a příruček přibližující vojenskou praxi v prvních letech 17. století a snaží se přenést principy nizozemských vojenských a taktických reforem dále do celé Říše. Jsou to především Kriegskunst zu Fuß ( Oppenheim 1615), kde se inspiroval dřívějším dílem Jacoba de Gheyna, Kriegskunst zu Pferdt (Frankfurt am Main 1616) ale i mnoho dalších.
Je to sice len tvrdenie na strankach Mortaigne, ale ono uz vizualne porovnanie zakladnych pozicii strelca nuti k zamysleniu:
http://2.bp.blogspot.com/_4QlVRfDC7rs/S ... 522479.jpg Wallhausen
http://www.mortaigne.com/de-gheyn-na-zivo.a174.html De Gheyn (zial, nenasiel som zoradenych panacikov v takej kvalite, aby sa to dalo porovnat).
Koniec koncov vychadzam z vlastnych skusenosti so sermiarskymi manualmi, kde nech sa sermiarski majstri akokolvek ohanali vlastnou originalitou, vacsinou slo o prepisy predoslych diel (Giganti vychadzajuci z Fabrisa, Sutor vychadzajuci z Meyera) s pridavkom vlastnych napadov.
Samozrejme toto nie je hlavna tema, ci vychadzal z de Gheyna alebo nie (uvaz vsak sam, ze ak by nevzal do uvahy predosle diela vojenskych teoretikov, sam by ako vojensky teoretik stal za... nic moc). Hlavna tema bola, ci sa da vo Wallhausenovi vychadzat zo zobrazenych odevov a urcit tak cca percentualne pomery rukavov medzi beznymi vojakmi. Nuz... Zapojme zdravy sedliacky rozum a vychadzajme z vtedajsich pomerov a zo zobrazenych vojakov samotnych:
http://2.bp.blogspot.com/_4QlVRfDC7rs/S ... 522479.jpg
Nebudeme sa zaoberat materialmi, z ktorych su odevy site, to aj tak nezistime. Pozrime sa blizsie na prevedenie:
- prestrihy: cim viac prestrihov, tym nakladnejsi odev. tym vacsia zima vo vetre. tym narocnejsie spracovanie. na mnou postnutom obrazku ma 10 musketierov niektoru cast odevu prestrihavanu. a to je teda slusne percento zo zobrazenych. na inych obrazovych predlohach inych autorov takto vyznamne percento prestrihy nezastavaju. najma nie u vojakov. napokon, vietor fukajuci cez prestrihy je to posledne, co vojakovi treba.
- falosne rukavy, resp rozopinacie rukavy vrchneho kabatca: ako vidis, niektore postavy maju "rozevlate"volne ukavy spustene dozadu. Priznavam, toto je mozne vidiet aj inde, avsak opat ide pri niektorych aj o prestrihavane kusy. aky ma pre musketiera zmysel v poli mat sice dva doublety, ked vrchny je deravy? okrem toho ako v pripade viest, tak aj v pripade vrchnych doubletov ide spravidla o reprezentativne casti odevu (prave preto tie prestrihy).
- stojaciky - tento golier je spominany aj v Arnoldovej. Spravidla byva podopierany drotenou konstrukciou. Ak som optimista a pripustim SILNE skrobenie bez konstrukcie, aj tak mi z toho vyjde jedina vec. Pre vojaka nerealne a nezmyselne - BEZNEHO vojaka.
- kolety - ako je mozne vidiet, niektore postavy na sebe maju dlhe kabatce s mensim poctom sosov. Su jednoduche, nezdobene, bez rukavov. To mi evokuje kozeny kolet. V roku 1616 totiz nepredpokladam dlhsie kabatce, kedze este prevladala "spanielska" moda kratkych doubletov. Tym sa dostavame k tomu, ze kolet urcite nebol beznou sucastou vystroje musketiera, na tom sa snad zhodneme. Logicky sa dostaneme k tomu, ze zobrazeny strelec nebude beznym vojakom.
Pre porovnanie, niekolko originalnych kusov, ktore snad dolozia moje DOMNIENKY (ano, uvedomujem si, ze je to len a len moj nazor, ktory prezentujem):
http://kostym.cz/Obrazky/1_Originaly/02 ... _02_29.jpg vonkajsi kabatec s moznostou spustit rukavy - hraběte Friedricha von Stubenberg (1574) - uvedomujem si rozdiel datacie
http://kostym.cz/Obrazky/1_Originaly/04 ... _04_05.jpg - Oděv Nilse Nilsona Brahe švédského hraběte působícího na španělském dvoře, tu uz ziadny casovy prestoj nie je, ide o odev z cca polovice 17 storocia
http://kostym.cz/Obrazky/1_Originaly/04 ... _04_31.jpg - mestansky odev, zaciatok 17. storocia
Ani jeden z tychto odevov nepatri do socialnej vrstvy vojakov a predsa je zobrazeny vo Wallhausenovom diele.
A v posledna, ale nemenej dolezita vec:
Popis ucebnice od Wallhausena na internete v anglictine obsahuje "It is divided into 4 parts treating: the exercise of the musket and pike, infantry drill as practised under the command of Prince Maurice of Orange (to whom this edition is dedicated)"
Ucebnica bola dedikovana Moricovi, Princovi Oranzskemu. Myslis, ze takejto osobnosti bude kreslit maliar otrhanych vojakov, ktorych si bezne na bojisku mohol stretnut?
Cize - nehadam sa o kvalite ucebnice, nehadam sa o vojenstve ani o tom, kto si ma ake rukavy usit. Ale skutocne si nemyslim, ze vo Wallhausenovom diele najdes zobrazenych beznych vojakov, na zaklade ktorych si mozes urobit nazor na odievanie priamo v poli. Toto tvrdenie som podlozil ciste vizualnym dojmom z tejto ucebnice, akymi takymi vedomostami o odievani tej doby a najma skutocnostou, komu bola ucebnica dedikovana.