Stránka 2 z 2

Lavice

Odeslal: Stř 05. Črv 2013 20:17:54
od dvarg
Zdravím, mám menší dotaz:
Plánuju výrobu lavice do tábora, vyrobená by byla celá z prken, akorát nevím jak přidělat "nohy" lavice k její "sedací části" aby to odpovídalo realitě. Nemáte někdo odkaz na prameny k této tématice?
Předem děkuji.

Re: Lavice

Odeslal: Čt 06. Črv 2013 14:08:43
od snekoun
Podle mě pokud použiješ jakýkoliv současný truhlářský spoj nohy s deskou lavice ( svlak, kolíky, ozuby, dřevěné kolíky - "hřebíky" ), nemůže to být špatně. Nohy se zajistí trnoží + klínky (zadej si do google -obrázky truhlářské spoje).
Já bych to asi volil svlak + trnož na klínky.

Problém je že dneska to většinou každý přizpůsobuje tomu, aby to mohl rozložit do auta a proto se používají křídlové matky apod .....

Re: Lavice

Odeslal: Čt 06. Črv 2013 19:51:49
od dvarg
Děkuji moc.

Re: Lavice

Odeslal: Čt 06. Črv 2013 21:04:50
od klarap
Vím, že jsi psal, že lavice bude celá z prken. Kdyby jsi se ale přece jen rozhodl pro nohy ve formě "tyček", tady je několik příkladů (deska je v místě napojení nohou zpravidla zesílená, nohy mají na kratší straně trnož):
http://siftingthepast.com/2013/03/21/th ... elin-1656/
http://siftingthepast.com/2013/03/08/th ... teen-1663/
http://siftingthepast.com/2012/06/29/co ... nger-1665/

Re: Lavice

Odeslal: Pá 07. Črv 2013 8:34:39
od Loudis
Klarap má pravdu v tom, že připomíná nohy ve formě "tyček". Tento systém samostatných válcových, kuželových či polygonálních noh zasazených do desky zesílené svlakem (nebyla-li sama dostatečně silná) pomocí kónického otvoru byl na venkově nejběžnější ještě v první polovině 19. století. Při tehdejších výrobních technologiích byl totiž zřejmě nejjednodušší - a trnože nebyly potřeba často žádné. Konstrukce je to dostatečně trvanliví, tuhá, ale moc neumožňuje demontování, jak o něm píše Šnek. Respektive viděl jsem i současné "modely", kdy jsou nohy zasazeny do desky pouze voně, nejsou zajištěny rozklínováním a dají se vyndat. Takové lavice (stoličky) však často postrádají zmiňovanou tuhost a při přenášení v táboře jim vypadávají nohy (což je dost otrava)... Takže opět staré známé dilema - historická věrnost x koukatelný kompromis, jímž odnímatelné deskovité nohy s trnoží a klínky dle mého názoru být dobře mohou - neboť i takové lavice či stoličky jsou na vyobrazeních k vidění - viz opět jeden obrázek od Klarap.

Re: Lavice

Odeslal: Pá 07. Črv 2013 11:25:00
od rado
tu je pokus o kombinaciu pevnosti a skladnosti: http://www.diu-minnezit.de/realie_detai ... =152&tid=4
obdobie je to samozrejme ine, no konstrukcne by to mohlo sediet.
pokial ide o historicku vernost zaistovania noziek klinom tak, aby nevypadavali, ale lavica sa dala rozobrat - asi si treba klast otazku, ci bolo v minulosti potrebne, aby sa dali lavice (vseobecne nabytok) pouzivane v taboroch rozoberat. myslim, ze ich to trapilo vyrazne menej, ako nas... kazdopadne, aj tu asi plati, co bolo napisane o prijatelnom kompromise

prikladam (znacne primitivny, no dufam nazorny) nakres riesenia, ktore som pouzil na rozkladatelnej lavici "doskovej konstrukcie" ja. vyhodou je, ze netreba ziadne istiace kliny, ktore sa maju tendenciu vzdy niekde stratit... a samozrejme, ziadne sruby s hnusnymi kridlovymi maticami:)

dolezite je, aby bola vzdialenost x (diel C) o nieco vacsia (v mojom pripade cca 0,5 centimentra), nez vzdialenost y (diel A). zapustenia na dieloch B musia zapadat co najtesnejsie do vyrezov na diele A. vyrezy na dieloch B su o nieco vacsie, ako zapustenia na diele C. okraje dielu A (sive plochy) su zosilnene dostickami, o ktore sa operaju diely B (pri pouziti dostatocne hrubej a pevnej dosky na A by to nebolo potrebne).
lavica.jpg
lavica.jpg (14.83 KiB) Zobrazeno 6624 x

Re: Lavice

Odeslal: Pá 07. Črv 2013 14:21:21
od Loudis
rado napsal:tu je pokus o kombinaciu pevnosti a skladnosti: http://www.diu-minnezit.de/realie_detai ... =152&tid=4
obdobie je to samozrejme ine, no konstrukcne by to mohlo sediet.
pokial ide o historicku vernost zaistovania noziek klinom tak, aby nevypadavali, ale lavica sa dala rozobrat - asi si treba klast otazku, ci bolo v minulosti potrebne, aby sa dali lavice (vseobecne nabytok) pouzivane v taboroch rozoberat. myslim, ze ich to trapilo vyrazne menej, ako nas...
Aby nedošlo k mýlce, měl jsem na mysli jiné klíny. Ty které se vrazí z vrchní strny lavice do nohy, čímž se tato v otvoru rozáthne a utěsní. Zbytek klínu se pak zařízne v rovině sedáku. Takový klín pak ovšem vytáhnout nejde a lavice není rozebírací. Neměl jsem na mysli pojistné klínky - kolíčky, jako jsou na odkazované německé lavici. To jen aby bylo jasno, o čem byla řeč. Jinak souhlasím.